Thursday, March 29, 2012

Kerajaan

Dialah yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, lagi Maha Pengampun. 67:2

dan sejauh manakah kita berlumba demi mengejar amalan kepada Yang Esa? atau kita hanya sekadar berlegar-legar dalam kitaran hidup duniawi yang langsung tidak membawa apa-apa erti dan manfaat di hari akhirat kelak. dan terus hanyut, kalah dalam ujian Allah di atas muka bumi. lalai, leka dan penuh dengan dosa dan maksiat.

dan ingatlah ajal dan maut itu sudah ditentukan ianya tidak akan cepat atau lambat walaupun sesaat.

dan seluas mana kubur kita nanti? dan secerah mana kubur kita nanti?

dan sebanyak mana peluh kita nanti? dan selaju mana lintasan titi sirat kita nanti?

dan apa pula akan kita bawa mengadap Allah di akhirat kelak? adakah kita hanya akan terlepas dari segala azab dengan berlengang kangkong? adakah segulung ijazah MBBS? atau dua gulung ijazah MBBS dan BioMedic sudah memadai?

dan ini adalah peringat. peringat untuk aku. mestila peringat untuk aku, kalau peringatan untuk tom aku tulis kat blog dia la kan. tak kan nak tulis kt blog aku. hak hak.

aku yang selalu lalai dan leka dengan mainan dan kecantikan dunia. =\




No comments:

Post a Comment