Saturday, September 18, 2010

umpan buat si ikan

Cuti..
Bagus..
Sangat bagus..
Aku suka..
Suka sgt blk ke png..
Jmpa keluarga, walau sekejap..
Jmpa kwn2, walau bukan semua..

memancing..
menjala..
memang seronok..
setiap org ada persepsi sndri..
bagi aku, buknlah nk sgt memancing..
buknlah nk sgt menjala..
tp bila mana aku duduk d tepi laut..
sambil menunggu ikan meragut umpan yg menggoda...
pada saat itulah aku selalu gunaknnya utk berfikir..
ya berfikir..
byk sgt nk kena fikir..
mgkn aku patut jadi ahli fikir..

pakcik aku selalu ckp..
memancing tu kerja polis pencen..
tak kisah la apa org nk ckp..
asalkan aku, dpt masa berfikir..
sambil jari jemari memegang batang pancing..
menunggu saat sentapan ikan..
mata hilang dalam keluasan laut yg tak berkesudahan..
fikiran melayang..
terkenang..
teringat..
masa masa lalu yg telah aku tgglkn
masa masa sekarang yg bergelora bak ombak d lautan
masa dpn dengan pilihan yg bakal dibuat

sang ikan bermain main d bibir umpan..
dan tanpa diduga, tergoda.. tertarik dgn umpan yg d tabur..
tass..
tersentak aku dari lamunan..
sang ikan telah terjerat..
meronta, meraung, menagih utk dilepaskn..
maaf sang ikan..
aku tidak faham bahasamu..

tak pernah terduga..
begitu luas lautan..
dikail aku juga kau menyinggah..
lemah..terkulai layu..berdarah dibibir..
akn ku buang semua kesakitan kau sang ikan..
bila mana jasadmu tidak bernyawa..
ketika itulah segala kesakitanmu lenyap..

tak semua ikan tertarik dgn umpan
lain ikan, lain umpan
tak semua yg menyentap umpan, meragut dgn rakusnya..
ada yg hnya bermain d bibir umpan, menguji ketangkasanku..
ada yg terlepas sewaktu aku sedang menggulung tangsi batang pancing..
syg..terlepas begitu sahaja..
tak semua ikn yg aku naikkn aku bwa pulang..
ada sesetengah sengaja aku lepaskn.. kau bukan rezekiku..
kau bukan milikku..
bukn semua ikan adalah kerapu..
bukn juga semua adalah pedukang..

esok aku nk memacing lg..
d bwh jambatan pulau pinang..
persiapan perlu dibuat..
ingt, lain ikan..lain umpan.







No comments:

Post a Comment