Monday, January 17, 2011

dinginnya hati itu

hari ini dia bangun dari tidur
begitu berat untuk dibuka kelopak matanya
liang liang roma ditubuhnya terasa begitu dingin sekali

puas dia mengamati setiap penjuru biliknya
dipenuhi dengan kristal kristal yang terbentuk dari ais
terasa begitu dingin sekali sehingga menusuk ke lubuk hatinya

dia bangun dari katil tanpa melihat telefonnya
setiap langkah kakinya meninggalkan ketulan ketulan ais beku dilantai bilik tidurnya
perlahan lahan langsir tingkap bilik tidurnya diselak

matahari yang terpacak diatas ubun ubunnya kehairanan melihat dirinya yang begitu dingin
keadaan diluar panas terik
tanah gersang bagai padang pasir
tapi biliknya masih dingin membeku

dia menoleh kekiri menghadap cermin
tanpa langsung memandang muka sendiri yang dirasakan jijik
matanya tertumpu di sudut hatinya berlabuh

seketul daging beku
penuh dengan kesan kesan retakan
penuh dengan rasa dingin membeku

diragunya hati itu
lalu dicampakkannya ke arah matahari
hancur berkecai si matahari
tidak sanggup menanggung kedinginan hatinya

lalu berteraburlah segala jasad si matahari
jatuh menyembah bumi
membawa kedinginan ke dalam dunianya

dari jauh dia dapat melihat
hatinya yang dingin membeku
yang retak menanti belah
jatuh tersujud ke bumi
tertimbus dalam kedinginan yang nyata


p/s : kalau soalan dalam record book pun aku cari tak jumpa. padahal sebelum aku kena tnya aku boleh jwbkn ja soalan2 utk org lain dan bila jawapan tu aku dah jumpa dan aku nmpak soalan tu xsama macam lecturer tanya tapi pada hakikatnya tu soalan yg sama. apakah maksudnya semua ni? snap! snap! snap! snap back to reality!




4 comments:

  1. padalah ke padahal??
    hakhak...
    lu bertenang sket boleh??
    gua tumbuk lu karang...

    ReplyDelete
  2. sorila gua salah. gua manusia jugak kot. kalau lu rs tumbok tu boleh selesai semua masalah. tumbok la gua byk2.

    ReplyDelete
  3. gua rasa lu kena tgk cite 127 hours...
    hakhak

    ReplyDelete
  4. lu bawak sebijik power supply gua tgk sekarang jugak.

    ReplyDelete