Thursday, February 17, 2011

Raden Rangga Si Pertapa

Dan apabila sampainya Si Raden Rangga di suatu simpang. Simpangnya yang membelah kepada tiga bahagian. Maka termanggulah dirinya disitu menanti saat tibanya ilham mendatang.

Simpang yang pertama bertanda kiri

Simpang yang kedua tandanya kiri x2

Manakala simpang yang akhirnya ditanda kiri 3x

Kesemua simpang itu menuju ke arah kiri, tetapi tidak semuanya berakhir dengan pilihan yang sama. Sama hanya pada nama tetapi tidak pada destinasi.

Tiga hari tiga malam Raden Rangga duduk di atas batu besar berhampiran simpang-simpang itu. Bertafakur, berfikir, bermunajat dalam usaha untuk membuat keputusan. Langsung tidak ada suatu petunjuk. Tidak ada suatu ilham pun yang hadir pada dirinya.

Dan dengan itu Raden Rangga mengambil keputusan bertapa di gua berhampiran. Gua yang tidak terlalu luas dan tidak terlalu sempit. Cukup untuk memuatkan dirinya yang sedang mencari matlamat. Terlalu cukup.

Dan bila masuknya hari yang ke 96 dalam pertapaannya di gua itu. Malam yang begitu dingin, sunyi dan hanya bertemankan cahaya bulan yang samar-samar. Terdengar Raden Rangga keluhan ketiga-tiga simpang itu.

Simpang kiri : Matlamat aku jelas. Akan kubawamu ke arah kiri. Berhaluan kiri, berpemikiran kiri. Sudah tentunya yang kiri itu selalunya tidak enak. Tidak manis dipandang, tidak sedap dibicara.

Simpang kiri x2 : Matlamat aku adalah bagi orang yang berfikir. Berfikir walau hanya sejenak. Tidak pernahkah kau berfikir yang jika kau membelok ke kiri 2x maka kau akan berpatah balik? Ya, pulang ke tempat asal. Seperti burung pulang ke sarang, seperti sirih pulang ke gangang. Apa yang kau perlukan adalah, sedikit anjakan pemikiran untuk kau menilai kembali tempat asal kau. Berfikirlah.

Simpang kiri 3x : Faham sudah dirimu kemana hala akan kubawamu? Semestinya tiga pusingan kiri membawa kekanan. Agak beselirat, serabut...tetapi inilah pilihan sebenar. Pilihan yang diidamkan. Pilihan yang jarang dibuat, tetapi nikmatnya kekal abadi. Pilihlah aku! Ini bukan permintaan. Ini kenyataan.

Simpang kiri : Pilihan pada tangan kau. Pilihlah. Kekanan, kekiri atau berpatah balik. Engkaulah si pembuat keputusan.

Tidak berpuas hati dengan kenyataan-kenyataan itu, Raden Rangga meneruskan pertapaan sehinggalah masuknya hari ke 188. Ternyata tiada apa lagi keluhan, ada perbualan yang datang dari simpang-simpang itu. Setiap malam adalah dipenuhi dengan gelap gelita yang sunyi sepi.

Maka pada hari yang berikutnya, Raden Rangga mengambil keputusan. Tidak ke kanan, tidak kekiri dan tidak juga berpatah balik. Melakar simpangnya sendiri di jalan. Menuju ke hadapan. Ya ke hadapan. Menebas hutan, rimba, onak dan duri dengan tangan dan kakinya sendiri. Luka, darah, nanah..itu semua rintangan-rintangan kecil dalam melakar simpangnya sendiri.

Itulah yang berlaku selama 3000 tahun, menuju kehadapan. Sehinggalah Raden Rangga sampai di sebuah kawasan tanah pama. Pasirnya halus, putih bak mutiara. Penuh dengan pepohon kelapa. Angin bayu bertiup sepoi-sepoi bahasa. Bahangnya tidak terlalu panas dan tidak terlalu dingin. Cukup untuk membuat peluh-peluh jernih bermain di dahi Raden Rangga. Hamparan lautan seluas 7 benua. Menanti di depan mata.

Maka bersujudlah Raden Rangga menyembah pasir-pasir putih di pantai. Tidak gembira dan agak sedikit kesedihan. Selama 3000 tahun, dan akhirnya ada lagi halangan yang mendatang? Keras membatu Raden Rangga bersujud di pantai mungkin buat selamanya....


Pedepergh...kalau agak-agak aku antar untuk masuk dalam komsas bm time sekolah dulu2 agak2nya diterima tak? mwahaha..

No comments:

Post a Comment