Monday, October 25, 2010

Ilmu dari MacGyver

Gua rasa time ni gua baru melangkah ke sekolah menengah. Gua syak jugak yang kalau time tu ada orang kencing gua memang gua pecaya habis la. Tu namanya zaman-zaman kedaifan gua.


Tapi bukan semua tu yang gua nak cerita kat sini. Ceritanya patut bermula dengan, disatu petang yang cerah dan agak ceria. Gua duduk di ruang tamu umah gua sambil melayan cerita di tv. Tengah gua layan syok syok, biasa la, sampai part yang selalu bikin gua panas bila layan cerita kat tv. Mestilah part iklan yang gua rasa dah makan separuh dari waktu tayangan cerita kegemaran gua. Gua tak dapat nak recall balik cerita apa yang gua layan time tu tapi gua yakin la tu memang cerita kegemaran gua. Sampai saja part iklan, mesti tangan gua ni gatal nak tukar channel lain.


Gua ingat lagi tv gua tu jenama Panasonic 14 inci yang tauke dia tak pernah terlintas langsung di minda dia untuk nak buat remote control untuk model tu. Maka dengan gaya malas dan beratnya gua bangun dari duduk dan menekan-nekan punat kat tv tu yang kadang-kadang langsung tak pernah nak dengar arahan tangan gua dengan akur. Mesti dia dengan suka hati dia nak terlajak satu channel ke depan atau buat 'derk' ja stay kt channel tu bila jari gua yang macam nak lekang ni dok tonyoh-tonyoh dia.


Bila gua tukar ja ke channel lain. Upanya tengah tayang cerita MacGyver. siapa tak kenal kan. MacGyver memang femes habis la zaman 80an tu. Gua rasa pelik jugak la. Ni cerita 80an, apa kejadah tv ni tayang cerita-cerita mamcam ni zaman 90an. Dengan tidak berlengah masa lagi, gua pun duduk melayan sambil tunggu iklan cerita kegemaran gua habis.


Kagum gua dengan ilmu MacGyver ni. Berbekalkan seutas wayar, dia dapat buka pintu rumah orang. Dia dapat buka pintu kereta orang. Gua rasa cukup sudah ilmu yang diperturunkan oleh MacGyver ni kat gua. Tanpa berlengah masa dan tanpa menghiraukan cerita kegemaran gua yang sarat dengan iklan tu. Gua pun memulakan misi mencari wayar.


Mencari wayar kat rumah gua zaman-zaman macam ni macam mencari daun mempelam kat pokok depan umah gua. Penuh, sarat satu pokok dengan daun ja. Buahnya haram, sebilik pun tak pernah tak dimakan ulat. Mentang-mentang la bapa gua kerja Telekom, semua jenis wayar dia bawa balik rumah. Tak pernah pulak gua terlintas nak tanya dia yang bos dia bagi kat dia ka semua wayar-wayar tu. Gua rasa siapa kerja Telekom time ni dapat bekalan wayar free seumur hidup kot.


Tak sampai 5 minit gua dan jumpa dah peralatan gua. Terlintas juga diminda gua nak pakai glove ala ala MacGyver bila nak buat aksi-aksi macam ni. Barula gua tak tinggal cap jari. Kalau apa-apa jadi tak boleh la orang nak salahkan gua. Sebab tak ada bukti. Misi gua seterusnya nak cari ruang yang berkunci untuk gua pecah masuk. Terjenguk-jenguk gua keluar rumah mencari 'mangsa' pertama gua. Sebiji van Subaru jinak berlabuh di halamah rumah gua. Perfecto, bisik gua dalam hati.



Gua agak-agak time tu dah nak senja. Dengan berbekalkan ilmu MacGyver yang gua tonton di tv selama hampir 3 minit. Perlahan-lahan gua masukkan wayar tu dalam lubang kunci van bapa gua. Gua cuba jolok sedalam habis dan pusing beberapa kali. 'Tap' satu bunyi yang biasa kita dengar bila kita nak buka kunci pintu kenderaan. Gua dengan muka tak bersalahnya menghalakan wayar yang tinggal separuh panjangnya dari panjang asal ke muka gua. Tak syak lagi yang bunyi 'tap' tu datangnya dari wayar yang dah terputus dua. Gua cuba juga tarik-tarik wayar yang masih tertanam dalam lubang kunci tu. Tapi semua usaha gua menemui kegagalan. Time tu kalau gua jumpa MacGyver mau gua sumbat wayar tu dalam lubang hidung dia.


Adik gua yang dari tadi tengah mengendap gua dari jauh dengan gaya 'kepohnya' berlari-lari anak menuju ke dapur mereport kat mak gua. Gua mula teringat balik ayat-ayat bapa gua petang tadi yang dia nak bawa satu keluarga makan malam hari ni membuatkan rasa sebak nak nangis dan takut menyelubungi diri gua. Berbekalkan air mata yang menitis-nitis dari kelopak mata gua, gua minta pertolonga mak gua untuk settlekan benda ni dengan bapa gua. Apa barang gua settle hal-hal macam ni dengan bapa gua seorang diri. Inila gunanya orang tengah. Dalam ingatan gua, kalau gua settle sendiri, mau juga gua kena lilit dengan wayar-wayar yang berlungguk dirumah tu kat pokok mepelam depan rumah.


Malam tu gaya bapa gua tenang. Jangan buat lagi katanya. Kalau dia tenang, gua dua kali ganda tenang la. Sejak hari tu, gua simpan ja ilmu ni. Tunggu masa dan mangsa yang sesuai untuk gua praktikkan. Jangan risau, kali ni bukan saja putus dua, putus sepuluh pun gua boleh gerenti. Tapi dapat buka tu gua tak berani nak gerenti la kan. Kalau lu ada kunci, gua gerenti boleh buka.

p/s: malam tu kami keluar juga makan malam. tapi naik kenderaan lain la.

No comments:

Post a Comment