Monday, November 22, 2010

kasih ibu buat atan

tidakkkkk!!!!
tidakkkkkkkkk!!!! jerit milah..
jangan tinggalkan milah bu.
milah sayang ibu. ibu tak sayang milah? ibu tak sayang atan?
atan yang baru berusia 6 tahun hanya mampu meraung. berlinangan air mata..
7 hari 7 malah milah dan atan menangis. berpelukan dalam kegelapan dan kesejukan malam di dalam hutan.
maka kerana terlalu banyak sangat menangis, terbentuklah tasik dari air mata mereka.

ini semua angkara atan.
atan gemar bermain busut di belukar.
pantang nampak sahaja busut pasti atan akan pecahkan.
mahu mencari harta karun katanya.
tapi atan masih budak.
atan tak patut disalahkan. bisik hati gundah milah.

setiap malam pasti atan akan diganggu lembaga.
tapi sejak semalam lembaga itu tak nak tiggalkan atan sendirian.
meracau atan sepanjang malam.
aku dah malas nak bina busut baru. semua dia nak pecahkan. apa dia ingat aku tiada kerja lain selain membuat busut? boring tau tak membuat busut. seperti menunggu doktor time posting. boring tahap gaban. aaaahhhh.....aku tak peduli. kali ni aku nak nyawa. kalau tidak mati budak ni aku kerjakan. marah lembaga itu.

lembaga itu bukan calang calang lembaga
dia ada banyak ilmu
ilmu perubatan khabarnya
3 tahun dia belajar di hutan
5 tahun lagi dia sambung belajar di rimba
dengan berat hari dan sebak didada
terpaksalah ibu gantikan tempat atan
merelakan nyawanya diragut demi anak tersayang

2 comments: