Sunday, November 21, 2010

pak usen dan tembok batu

pak usen kongo,
lima dit asam ko,
bapak hang negro,
bapak aku hero.

kedengaran kanak-kanak memerli si danial 7 tahun 6 bulan di depan kedai pak usen. dari jauh kelihatan raut wajah danial 7 tahun 6 bulan yang agak sedikit bengang. hoii..celaka jebon.. kedengaran suara danial 7 tahun 6 bulan membalas ejekan itu.

ejekan sebegini sudah biasa terkena pada si danial 7 tahun 6 bulan disebabkan dia begitu rapat dengan pak usen. pak usen tak kesah. pak usen sukakan si budak danial 7 tahun 6 bulan. kalau ada anak, aku nak anak yang serupa dengan si danial 7 tahun 6 bulan ni..comel, baik, ringan tulang bentak hati tua pak usen.

10 tahun dulu, masa muda pak usen, siapa yang tak kenal. jejaka idaman kampung. sehinggakan awek-awek dari 5 buah kampung bersebelahan pun datang ke kedai runcit pak usen. pak usen layankan aja. jangan ditolak rezeki katanya. tapi disebabkan sikap melayan pak usen, awek-awek mula ragu dengan pak usen kerana pak usen tak pernah nak serius. bila masuk soal kahwin. mulalah pak usen start enjin moto honda bulatnya dah blah. walaupun dia sedang berada dalam 'date'.

sekarang tiada lagi awek-awek. semua yang seusia pak usen sudah jadi mak-mak budak. yang tinggal hanyalah mak lijah. janda hujung kampung. pak usen mengorak langkah. memasang strategi, daripada aku bujang hingga ke tua. baik aku rembatkan aja janda ni.

berbekalkan niat nak berbini. mulai saat itu, siapa sahaja yang datang ke kedai pak usen pasti aku disoal mengenai janda lijah. daripada si danial 7 tahun 6 bulan sampai lah ke bapak si danial 7 tahun 6 bulan. semua tidak pernah terlepas dari soalan itu bila menyinggah di kedai pak usen.

siapa yang mempunyai 'info' mengenai janda lijah. pasti aku dibelanja jajan supering oleh pak usen. maka sebab itulah berbondong2lah orang kampung menyinggah kedai pak usen. ada berita yang benar, ada yang palsu. pak usen terima sahaja semuanya. mahu menilai katanya.

tapi sejak semalam pak usen risau. risau dengan kehadiran tembok batu di depan kedainya. bukan sahaja kehadiran tembok itu mengganggu aktiviti perniagaan pak usen malah mengganggu aktiviti mengorek 'info' dari orang kampung.

celaka kau tembok. apa kau buat di depan kedai aku ni? marah pak usen
aku tembok kot. kau tanya aku sebab apa? tanyalah orang yang buat aku. balas si tembok celaka.
tergamam pak usen dengan jawapan tembok celaka. siapa yang pacakkan kau di depan kedai aku? soal pak usen.
hehehe, - ujar tembok batu celaka itu dengan keadaan selamba sambil menggaru2 bahagian ari2nya.


No comments:

Post a Comment