Saturday, November 13, 2010

Panduan Hidup D Tanah India

teett.. teett..teett..

kedengaran bunyi UPS gua. tak syak lagi. putusnya bekalan yang dinamakan api bak kata orang dulu dulu. kalau orang sekarang panggil elektrik la kot kan. bingkas gua bangun dari katil sambil memaki sepatah dua kehadapan tempe yang bertanggungjawab sambil shutdown pc gua. gua palingkan muka ke katil dan sambung tidur. menurut sumber sumber yang boleh dipercayai waktu masa kejadian tu adalah kira kira 10 pagi waktu tempe.


3 jam setengah sebelum waktu kejadian - jam0630

gua cuba menidurkan diri walaupun cahaya matahari sudah mula kelihatan. tidak lupa juga kehadiran suara suara tempe yang lantang dan bising bagai gagak kehilangan teruna. 6.30 pagi dia dah mula buat bising pasang rumah sebelah rumah gua. mahu bina rumah 6 tingkat katanya. aktiviti aktiviti sebegina bermula sejak tiga minggu lepas.

gua dah tak boleh tahan lagi dah hidup macam ni. dari 6.30 pagi dia mula sampai 6.30 malam baru dia senyap. tu belum kira tempe yang bergaduh dengan tempe lain, tempe yang marah anak dia untuk ke sekolah dan tempe yang datang jual apa kejadah pagi pagi buta.

ingin gua tegaskan disini yang gua bukanlah makhluk yang aktif dipagi hari. gua lebih suka menyelinap di dalam selimut demi untuk memenuhi permintaan tilam dan bantal gua. sayang rasa hati gua untuk melepaskan mereka bermain berdua di atas katil, gua rasa gua perlu hadir bersama untuk memberi sokongan moral.

6.30 malam

tempe tempe yang sibuk bertukang di sebelah bilik gua sudah mula beransur pulang. tapi rumah gua masih gelap. gelap gelita tanpa bekalan api dan tanpa bekalan air. perkara perkara sebegini adalah lumrah hidup dinegara yang bergelar India ini. gua dah mula kumpul kumpul kotak untuk kemas kemas barang gua untuk pindah rumah. gua fikir nk pindah ke gua berdekatan bangalore. apa bezanya kalau ada rumah tapi keadaannya macam gua. (gua yang telah dibold tu merujuk kepada gua sebenar. bukan diri gua. orait)

10 malam

message dari budak rumah gua menerpa ke hp gua. dah ada eletrik dok katanya. pergh.. 10 pagi sampai 10 malam tanpa api tanpa air. gua tak kira apa nak jadi jadi la. gua dah kumpul banyak kotak ni. nak mula pindah rumah.

No comments:

Post a Comment